Wat als jouw merk een persoon was? Zo vind je de perfecte tone of voice!

Wat als jouw merk een persoon was? Zo vind je de perfecte tone of voice!

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden - zeggen ze. Maar laten we het belang van sterke content niet uit het oog verliezen. Woorden, en dus tekst, vormen als een geheel namelijk jouw merkstem. Een stem waarmee jij grote impact kunt creëren - mits je hier bewust mee omgaat. Hoe meer consistentie in jouw communicatie, hoe herkenbaarder je zult zijn. Wanneer je bouwt op jouw merkidentiteit en vasthoudt aan een unieke stijl, zal men jouw content, woordkeuze, en zelfs humor gaan herkennen. Het resultaat: échte verbondenheid met jouw merk. Maar hoe bepaal jij de perfecte tone of voice?

Breng jouw merk tot leven!

Begrijpen wie (in plaats van wat) jouw bedrijf/merk is, kan je op weg helpen beter te begrijpen wat de kern van jouw merk is en waar je voor staat. De tone of voice is een belangrijk element van de merkidentiteit en -waarden en kan versterkt worden met een weloverwogen communicatieplan gebaseerd op de persoonlijkheid van jouw merk. Wij kunnen ons nou eenmaal beter identificeren met mensen dan met merken. Om hier beter grip op te krijgen, stel jezelf eens de vraag: wat als mijn merk een persoon was? 

Van introverte muurbloem tot extravagant feestbeest

Stel je jouw merk voor als een levend mens met een persoonlijkheid en specifieke karaktereigenschappen. Hoe zou hij (of zij) eruit zien? Hoe zou hij klinken? Hoe zou hij zich in verschillende situaties gedragen? Neem een feestje als voorbeeld; wat drinkt hij, zou hij zo snel mogelijk de dansvloer op rennen of juist liever met andere feestgangers rustig een praatje maken. Het klinkt misschien gek, maar als je op deze manier naar jouw merk kijkt, krijg je een duidelijker beeld van hoe je wil dat jouw merk klinkt en zich gedraagt op de markt.

Allemans vriend is iedermans nar

In de zoektocht naar de perfecte tone of voice is het belangrijk rekening te houden met jouw doelgroep. Een merk dat zich op alleenstaande moeders richt heeft - als het goed is - een andere tone of voice dan een merk dat zich richt op millennials. Beschouw jouw doelgroep eens als vrienden; hoe zou je deze dan omschrijven? Zijn ze jong en onbezonnen of eerder volwassen en serieus? Zijn ze conservatief of progressief in hun manier van denken en leven? Heeft hij meer vrouwelijke of mannelijke vrienden? Aan wie jouw merk zich richt, bepaalt voor een groot deel de tone of voice. Ga altijd terug naar de basis en bepaal zaken als geslacht, generatie, overtuigingen, opleidingsniveau, waarden en economische standaarden.

Focus op jouw missie

Het opstellen van duidelijke doelen geeft sturing bij het creëren van een heldere strategie. Denkend aan bepaalde levensdoelen, waarom is hij op deze wereld gezet? Wat is zijn missie, heeft hij een persoonlijk motto (denk: slogan) en wat is zijn belangrijkste doel in het leven? Wanneer je dit in kaart brengt kun je richting geven aan dagelijkse bedrijfsactiviteiten, evenals de grotere missie van jouw merk. Gebruik dit als inspiratiebron voor jouw tone of voice en hoe dit jouw merk karakteriseert.

Keep your friends close, and your enemies closer

Dit geldt ook voor jouw merk. In principe wordt ieder merk, vroeg of laat, geconfronteerd met concurrentie, dus het is belangrijk deze vooraf in kaart te brengen en onderzoeken. Maak een lijst van de grootste vijanden en bekijk hun tone of voice, uitingen en woordkeuze, aangezien zij - hoogstwaarschijnlijk - dezelfde doelgroep hebben. Gebruik het ter inspiratie, maar kopieer nóóit exacte woorden, grappen en/of citaten. Herken zwaktes en gebruik deze om jezelf te onderscheiden van de rest!

Vind jouw vocabulaire

Als je een beeld hebt geschetst van zijn persoonlijkheid, levensmissie, vrienden en vijanden, kun je meer in detail treden op het gebied van taalgebruik. Dit is afhankelijk van zaken zoals: waar is hij opgegroeid en waar woont hij nu? Praat hij beleefd of informeel en serieus of juist speels? Denk bij het bepalen van het vocabulaire bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon, bijvoeglijke naamwoorden en woordgrappen. Vergeet niet dat er een dunne lijn is tussen grappig en irritant. Het klinkt misschien afgezaagd (weten we), maar het gaat om het vinden van de juiste balans. Overdrijf niet, blijf trouw aan jezelf!

Kleine oorzaken, grote gevolgen

Net zoals acties gevolgen hebben, roepen woorden bepaalde emoties op. Bedenk eens welke emoties hij met het gebruik van bepaalde woorden en uitspraken zou oproepen. Wil je dat het publiek zich geïnspireerd of opgewonden voelt? Wil je een veilig en huiselijk gevoel oproepen? Of wil je hen het gevoel meegeven dat ze iets missen (FOMO!)? Kies een aantal emoties die je wilt lospeuteren en zorg ervoor dat ze duidelijk merkbaar zijn in je communicatie.

Lekker bezig! Je hebt een personage voor jouw merk gecreëerd. Je kent zijn persoonlijkheid en levensmissie, wie zijn vrienden en vijanden zijn, wat voor vocabulaire hij gebruikt en welke emoties het oproept als hij zich op deze manier naar de buitenwereld uit. Deze elementen samen zullen je helpen om jouw unieke, sterke tone of voice te vormen. Als je dit eenmaal bepaald hebt, zorg er dan voor dat je consistent blijft. Wanneer je afwijkt van jouw unieke én herkenbare merkstem, kunnen jouw volgers geen oprechte band met jouw merk opbouwen. Neem de tone of voice op in al jouw communicatie en interactie met het publiek, van social media captions tot persberichten en teksten op de website. Zo kunnen jouw volgers en fans uiteindelijk vertrouwd raken met jouw merk en oprecht van jouw merk gaan houden!

Quinnsibeijn zw

Quinn Sibeijn

Quinn Sibeijn is medeoprichter en eigenaar van CornerQ en Letterbazen. Samen met haar partner in crime Siza Hoek ondersteunt ze merken op het gebied van communicatie – in de breedste zin van het woord. Van branding tot social media en copywriting (én meer). In 2014 rondde zij haar studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam af en vervulde daarna enkele functies als project-, campagne- en pr-manager. Nu is ze volledig gefocust op het bouwen van haar eigen ondernemingen. Quinn is een gedreven, kritische en creatieve communicator die graag de handen uit de mouwen steekt voor inspirerende projecten. En dat alles om jouw merk (communicatief) naar een hoger niveau te tillen! Are you ready?

Gerelateerde Artikelen