Freelance fotograaf zoeken

8 tips bij het zoeken van een fotograaf (voor jouw merk of event)

Ken je dat? Je hebt een fotograaf voor een belangrijk moment gekozen, alles leek goed te gaan, maar dan krijg je het materiaal binnen. Oei, niet helemaal wat je had verwacht. Hoe kun je dit het beste voorkomen? Waar moet je op letten bij een fotograaf zoeken? We zetten het graag allemaal voor je op een rijtje!

1. Ga voor specialisatie - beware of allrounders bij fotograaf zoeken
Je begint met een fotograaf zoeken meestal met het bekijken van het portfolio. Kies voor een specialist! Er zijn ontzettend veel allround fotografen, die meerdere disciplines beoefenen. Dat is natuurlijk leuk voor de fotograaf, maar vaak is dat ook een strategische keuze om meer kans te maken op een opdracht. Met hagel schieten, eigenlijk. Je kunt namelijk nooit overal goed in zijn en uiteindelijk wil je iemand kiezen die ervaren is in zijn of haar eigen discipline. Hiermee loop je het risico ook niet dat je iemand kiest die nèt de ervaring mist om de beelden de schieten die goed bij je merk passen. En geloof me, je hebt mooie plaatjes en krachtige beelden. Voor die laatste heb je een specialist nodig.

2. Communiceer helder wat je verwacht, en voor welk doeleinde.
Waarom wil je überhaupt foto’s laten maken? Het is belangrijk om je eigen verwachtingen helder op papier te zetten. Als je een algemene beeldbank aan het creëren bent of voor de eerste keer beeld laat schieten, het begint allemaal bij je merk. Welk beeld hoort daarbij en voor welke doelgroep?

Werk van tevoren uit wat de beelden uit moeten stralen. Wil je foto’s laten maken voor een specifieke gebeurtenis of campagne? Denk ook na op welke wijze ze gebruikt gaan worden. Welk kanaal wil je ze plaatsen? Is er een begeleidende copy vereist? Zijn ze onderdeel van een groter geheel?

Check altijd dubbel of je merk begrepen wordt door de fotograaf. Dit is vaak een extra criterium waar de fotograaf mee aan de slag kan, en zo écht de essentie vast kan leggen.

3. Op de vloer: op de achtergrond of juist in control.
Dit is lastig om vooraf te peilen, maar vraag een fotograaf hoe hij te werk gaat. Hoe werkt hij/zij samen met het team of het onderwerp? Wat is zijn/haar benadering bij deze specifieke opdracht? Het is namelijk ontzettend belangrijk dat de fotograaf precies de juiste rol weet aan te nemen: niet té aanwezig, als een vlieg op de muur. Of juist te allen tijde de touwtjes in handen. Meestal is het een balans tussen niet té aanwezig zijn en op de juiste momenten de controle pakken. Dit is erg belangrijk als je onderwerp een mens of meerdere mensen betreft, want die willen zich op hun gemak voelen voor de lens.

4. Of ze adviseren: zij zijn de expert!
Dit is wat mij betreft een dealbreaker bij een fotograaf zoeken. Uiteindelijk kies je voor een specialist en dan wil je die expertise ook wel terugzien. Het sleutelwoord is proactief. Dit kun je vaak al goed opmerken uit de gesprekken voorafgaand aan de opdracht. Wordt er meegedacht en vragen gesteld om de opdracht helder te krijgen? Super! Geven ze advies over hoe de opdracht het beste uitgevoerd kan worden of tot een nog beter resultaat kan leiden? Mooi, dit is wat je wilt.

Dit is het moment om te peilen bij de fotograaf of jouw verwachtingen duidelijk zijn overgekomen en een beslissing te maken.

5. Bespreek een stijl als je een fotograaf zoekt
Ok, je hebt de keuze gemaakt. Fotografen zijn visuele schepsels, dus om dit af te stemmen zijn een aantal visuele voorbeelden een pré. Het werken met een moodboards is gewenst. Niets is zo onhandig als het ontvangen van beelden die totaal niet aansluiten bij de stijl die je voor ogen had. Weet wel dat een fotograaf niet een stijl klakkeloos over zal nemen, maar uiteindelijk op zijn eigen manier schiet. Dat is uiteindelijk de reden dat je met die fotograaf wilt werken, toch?

6. Maak een shotlist voor de fotograaf die je zoekt
Als je weet hoeveel foto’s je nodig hebt en waarvan, kun je hier een shotlist van maken. Dit werkt voor de fotograaf (vooral voor de controlefreaks onder ons) heel goed: zo wordt de kans op het vergeten van beelden kleiner en staat straks alles wat je wilt op de foto’s. Zeker als je voor verschillende kanalen diverse beelden nodig hebt, of alle facetten van een evenement vastgelegd wilt hebben. Onthoud: welke beelden heb je nodig voor je content planning?

7. Maak heldere afspraken over oplevering met de fotograaf die je zoekt
Wanneer heb je ze nodig? Maak een duidelijke afspraak met de fotograaf omtrent de oplevering, zodat jij verder kan met je marketing. Geef duidelijk aan wat je wanneer verwacht. Mocht een fotograaf zelf met een deadline komen, vraag of deze realistisch is. De kwaliteit mag ten slotte niet ten kosten gaan door een te strakke deadline!

8. Huur een fotograaf in
Bij de Ondernemersbende zeggen we het al maanden: Niet alles zelf doen, werkt écht het beste. Krijg je het niet voor elkaar om de juiste beelden bij je merk te vinden? Of lukt het niet om zelf foto’s te schieten? Geeft niks, het is niet voor iedereen. Huur via de Ondernemersbende iemand in om knallende foto’s te maken en stop die bespaarde uren in het creëren van nieuwe ideeën voor je onderneming.

Nog even in het kort de belangrijke aspecten bij een fotograaf zoeken:

  • Vermijd allrounders. Ga voor expertise en specialisten met ruime ervaring!
  • Verwachtingsmanagement: werk van tevoren uit wat je van de beelden verwacht en waar je ze voor gaat gebruiken
  • Vraag van tevoren wat zijn/haar werkwijze is op de vloer
  • Zet zijn/haar kennis in en laat de fotograaf met je meedenken
  • Gebruik een moodboard om je gewenste stijl over te brengen
  • Maak een lijst met alle vereiste shots voor je content, zo kan er niets vergeten worden
  • Bespreek wanneer je de beelden wilt hebben en check of dit haalbaar is om de kwaliteit te waarborgen

Kan je wel wat hulp gebruiken bij een fotograaf zoeken? De Ondernemersbende helpt je graag met de zoektocht! Een freelancer vinden wordt gegarandeerd geen langslepend proces, maar een eenvoudige en goedkope matchmaking tussen jouw opdracht en een passende fotograaf.

 

Tomdoms

Tom Doms

Tom Doms is succesvol eventfotograaf uit Eindhoven. Deze tips zijn geschreven vanuit zijn eigen expertise, event- en branding fotografie. Gebaseerd op ervaringen met onhandige communicatie, onduidelijke briefings of geen concrete verwachtingen. Die situaties zijn gelukkig sporadisch, maar wel heel leerzaam. Tom is sinds 2011 actief op evenementen en voor merken als Red Bull, ID&T, Amsterdam Dance Event en ASML. Op het snijvlak tussen communicatie en fotografie is hij altijd op zoek naar het perfecte beeld bij elke organisatie. Volg Tom op zijn kanalen: @tomdoms

Gerelateerde Artikelen